Att hitta lyckan...

Jag har tänkt på det själv, att vardagen snart är tillbaka och att det känns lite grått och trist. Alldeles nyss satt jag däremot i soffan en liten stund och läste igenom min nya ToppHälsa (nr 9). Egentligen brukar jag inte orka läsa dem långa artiklarna i slutet som handlar om psykologi, men idag tog jag mig tid till att göra det. Och jag blev glatt överraskad och faktiskt tom lite inspirerad. Visst har ni kanske lagt märke till att då man sitter i skolan räknar man gärna ner timmarna fram till den sista lektionen på fredagen då man sen äntligeeen får gå hem. Många vuxna (och även jag... - räknas kanske som vuxen?? =P) planerar och drömmer sig bort till semestern och resan som ska bryta hela vardagsmönstret... Artiklen jag läste frågar sig helt enkelt "Hur blir man lycklig i vardagen"?

I tidningen svarar en psykolog vid namn Titti att det faktiskt är mycket enklare än vad man tror. Har du sovit gott i natt? Har du ätit bra? Har du haft skönt sex? Bra - då är förutsättningarna för att du ska kunna känna lycka betydligt större. Lyckan sitter nämnligen i din kropp, inte i din karriär eller utbildning, miljonerna på banken, de långa resorna, den nya garderoben, huset vid havet eller ens i det där bröllopet med drömmannen. Hon avslutar med att säga: "Mår inte din kropp bra mår inte heller du bra".

Och hon har ju faktiskt rätt... Den första förutsättningen för lycka är just att ta hand om sin kropp och leva hälsosamt. Om man alltså ser till att inte brista i sömn, motion eller kost är sannolikheten oändligt mycket större för att man ska kunna känna lycka och glädje.

Titti tillägger också att man måste börja leta efter sina drömmar genom att fråga sig själv: Vad tycker jag är roligt? Vad är jag bra på? - Se till att lägga din tid och energi på detta. Det här påminde mig om ett inlägg jag gjorde här i bloggen för länge sen då jag skulle skriva min "tycker om lista" över aktiviteter / saker som jag tycker om att göra och som jag vill att mitt liv ska bestå mer av... Den får väl helt enkelt komma typ nu då:

Lista över trevliga sysslesättningar:

Ta ett långt varmt bad
Ta en joggingtur
Tänka på hur det ska bli när jag slutar skolan
Baka en kaka
Planera en dag med roliga aktiviteter
Ta en promenad
Planera en picnic
Tända ljus och njuta av stillheten
Göra manikyr/pedikyr
Göra hemmagjort godis
Ordna en myskväll hemma med film och chips
Göra en läxa i förväg
Prata i telefon
Titta i fotoalbum
Titta i resekataloger och hitta min favoritplats
Sortera kläderna i färgordning
Göra en födelsedags/julklappslista
Göra en lista på namn som jag vill att mina barn ska ha

Det var ett urval - jag får ge mig innan det här inlägget blir alldeles för långt =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0