Jag har lärt mig en läxa!

En tankte som verkligen slagit mig under den här helgen då jag varit runt och flängt en hel del, är hur svårt det faktiskt är att hitta bra snabbmat på dem flesta ställen. Nu går jag inte på diet, men det hindrar mig ju inte från att vilja äta bra och näringsriktig mat (vilket är en förutsättning för att få optimal muskeluppbyggnad).

Den första situationen uppstod då det var dags för lunch på skansen. Jag vet att det inte finns särskillt mycket att välja på, men att det skulle vara så bedrövligt hade jag nog inte kunnat föreställa mig. Det som fanns att välja på var Hamburgare, Korv med bröd eller Våffla med sylt & grädde. Korv är inte någonting som jag med glädje stoppar i munnen. Våfflor är i min värld en efterrätt och kvar återstod bara hamburgare. Inte ens en sallad gick att köpa!!!!! Hade jag tagit mig tid att planera hade jag ju såklart kunnat köpa/ta med mig mat.

Andra situationen ägde rum på 7-eleven efter min försovning i Lördags morse. Vad kan man finna för enkelt frukostallternativ där om inte en burk KESO? Keso med banan hade kunnat bli en helt okej frukost - problemet är bara att jag inte klarar av konsistensen på Keso, det lixom grynar sig i munnen. Korv till frukost? finns inte på världskartan! Någon av deras andra varma måltider? Aldrig! Frukost är frukost och ska bestå av frukostingridienser - jag har aldrig förstått mig på dom som kan äta vad som helst (Varm mat) till frukost. En mycket oaptitlig fralla med "fullkorn" och ost&skinka fick bli tillbehöret till min kaffe. Ska det vara så svårt att göra en rågsmörgås med tex. ägg och kalkon?

Samma dag vid lunchtid var det dags för situation nummer tre. Lunch efter shoppingen. Jag behöver nog inte ens förklara mig...

Detta är en viktig lärdom att ta med mig då jag eventuellt går in på dietstart i mitten på Juli - allt handlar om att ligga steget före, att hela tiden planera planera planera så att dessa situationer inte uppstår. Efter en helg med lite halvtaskig mat känner jag mig mer än peppad på att återgå till vardagen igen och dess underbara rutiner. Och jag tänker anstränga mig lite lite extra i allt jag tar för mig.

En tanke som också slagit mig ibland är om det är bättre att avstå en dålig måltid än att äta den? Det finns nog många åsikter om det... Hur reflekterar ni?

Kommentarer
Postat av: fitnesscoachen

jag tänker att på diet är det kanske det men i vardagen skulle jag hellre äta en hamburgare än att svälta. Det kan iofs ha att göra med att jag blir ett monster utan mat.. ;)

2012-05-20 @ 20:59:31
URL: http://fitnesscoachen.com
Postat av: mirre

skit mat är skit mat och jag håller med dig, men att hoppa över maten är dumt, det är annat som blir lidande, och då får jag välja pest eller kolera, korv eller bröd, vad blir jag mest mätt av osv. Sen kanske jag aldrig mer tror att det ska finnas nyttig mat ute till försäljning, jag har alltid med mig en egen matsäck, till och med en thepåse..... hahahahaha, jag dricker inte svart the men vill ända ha nått varm, ah du fattar........... keep up the good work!!!!

2012-05-21 @ 07:20:03
URL: http://www.dinlycka.se
Postat av: Frida svarar

Bra reflektioner... Det är nog så jag också resonerar, att hoppa över måltider är ju inget som kroppen heller mår särskillt bra av - men diet är ju diet... :)

2012-05-22 @ 10:40:11
URL: http://bodinfrida.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hade precis samma problem när vi var i USA!

Friterat och flottigt! Ingen kycklingsallad i sikte där inte!

Man blir ju galen!!

På diet skiter jag nog i att äta men off skulle jag ta

Det med mest protein i pest eller kolera liksom!



Har funderat länge på att öppna ett ställe där

Man själv kan välja gram på det man vill ha, inte

14 potatisar och en liiiiten trött köttbit!



Syns snart!!! Kram

2012-05-22 @ 15:44:54
Postat av: Frida Svarar

Haha! vilken idé - det vore ju kanon. Kyckling/laxbitar säljes á 10g / bit - hur många vill du ha? :)

2012-05-23 @ 10:30:20
URL: http://bodinfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0